Horeca Barkrukken Outlet  thumbnail

Horeca Barkrukken Outlet

Published en
10 min read

Jij houdt je als horecaprofessional netjes aan de regels. Horecameubilair horeca eigentijds. Maar doen jouw gasten dat eigenlijk ook? Want hoewel er nergens een handboek bestaat voor gasten – 'Hoe gedraag ik me op een terras?' – kunnen we toch wel spreken van een aantal ongeschreven regels. Een niet uitgesproken etiquette. Zou iedereen zich daaraan houden, dan zou dat jouw werk vast een stuk prettiger maken

Om te beginnen spreken we iedereen die we niet kennen met 'U' aan volgens Van Ditzhuyzen. En met 'meneer' en 'mevrouw.' Ook de jonkies die ons een bakkie troost komen brengen op het terras. "Ik zie wel eens mensen met hun vingers knippen om de ober te wenken. Dat kan écht niet.

Ook zo erg. Je bent wel de klant, maar je hoeft je niet als een idioot te gedragen. Hij is je gastheer, niet je slaaf. Ook al ben jij degene die betaalt (Rechthoekige horeca tafels)." Een gratis tip voor alle Nederlanders: laat die stoelen toch lekker staan. En die tafels ook. Van Ditzhuyzen: "Het is zo Nederlands, om als er nog meer familie aanwaait meteen de hele tent te verbouwen om met z'n allen in een kringetje te kunnen zitten

Zonder overleg met de eigenaar stoelen aanschuiven kan écht niet. De caféhouder is nog altijd de baas en jij bent gewoon te gast. Gewoon even vragen dus. Die 'moet kunnen'-mentaliteit wordt lang niet altijd gewaardeerd." Geef in vredesnaam een beetje fooi, behalve als je echt teleurgesteld bent in wat je voorgeschoteld krijgt of hoe je behandeld bent.

Comfort Stoelen Horeca

In Duitsland, België en Frankrijk is het wel gebruikelijk (Horecameubilair horeca groothandel). Als je blij bent met hoe je terrasbezoek is geweest, dan mag je dat ook wel laten merken. Het percentages doet er niet zoveel toe vind ik. Rond het gewoon een beetje gezellig af, je voelt zelf wel aan wat logisch is

Ik was zo teleurgesteld in een dame blanche dat ik geen fooi heb gegeven. Ze hadden er vruchten bij gedaan en bijna geen chocoladesaus, zo hoort 'ie niet te zijn. De rest was heerlijk en ik had me echt op die dame blanche verheugd, dus dit was een enorme domper.

• 14-05-2025 • leestijd 5 minuten • 26291 keer bekeken • bewarenAchter het fenomeen fooi geven, gaan de nodige ongeschreven regels schuil. Omdat het om een vrijwillig gegeven extraatje gaat, zijn er geen vast omschreven regels voor vastgelegd - Horeca barkrukken horeca Scandinavisch design. In de horeca is het heel gebruikelijk om een fooi te geven

“Hoe kun je op een positieve manier het gedrag van gasten in de horeca beïnvloeden? Ervoor zorgen dat mensen zich welkom voelen, dat is waar het in de gastologie om draait.” Als eerste gastoloog van Nederland traint Sok mensen die in de horeca werken vanuit de psychologie van de gast.

Om te beginnen: wat is een fooi precies? Sok komt tot de volgende definitie: “Dat is een erkenning voor geleverde diensten, voor wat iemand voor jou heeft gedaan. Het is een geheel vrijwillige bijdrage van een gast of klant.”Het wordt vaak geassocieerd met horeca, waar de gasten in een café of restaurant een fooi geven aan het personeel.

Zitbanken Op Maat Horeca Hotel Design

“Het gaat er specifiek om dat iemand voor jou iets heeft gedaan: een fooi geef je voor geleverde diensten. Een tuinman, schilder of iemand die bij jou de ramen komt lappen, kun je ook een fooi geven. Waarom niet? Mits je tevreden bent natuurlijk. Zitbanken op maat bestellen. Want dat vind ik wel.” Wat is een goede fooi als je tevreden bent over iemands werk? Houd vijf tot tien procent aan van wat je betaalt, geeft Sok mee als advies



“Ben je 53 euro kwijt voor een etentje? Maak er dan 55 of 60 euro van. Of stel je hebt een kopje koffie besteld voor 3,30 euro, dan rond je het af naar 3,50 euro. Wat je kwijt bent en de fooi moeten wel in verhouding staan tot elkaar.” Hoe geef je op een soepele manier een fooi aan iemand die je goed en prettig heeft geholpen? “Als je afrekent, geef je aan dat je graag een fooi wilt geven”, adviseert Sok.

Je kunt als horecamedewerker iets persoonlijks op de kassabon schrijven - Zitbanken op maat horeca modern interieur. Als je een persoonlijke boodschap opschrijft en verwijst naar een gesprek dat je hebt gehad met de gast, dan werkt dat. Het percentage fooi dat wordt gegeven, gaat daardoor omhoog, blijkt ook uit psychologisch onderzoek. Mensen voelen zich dan gezien en gehoord, vooral als je dezelfde tekst gebruikt als de gast

“Ik werkte in een fine dining restaurant waar iedereen in het zwart werkte. Ik had gehoord dat het helpt om rode kleding te dragen.” Nadat ze haar meerdere om toestemming had gevraagd, trok Sok een rood jurkje aan. “En inderdaad: de fooi ging omhoog!”Krijg je de rekening geserveerd op een schoteltje met snoepjes of pepermuntjes erop? Geen toeval! “Zorg voor meer snoepjes dan het aantal personen sowieso.

Horecameubilair Horeca Praktisch

Dan geven de mensen echt meer fooi (Horeca stoelen horeca duurzaam).” Hoe weet je zeker dat de fooi goed terechtkomt als je in een restaurant een fooi geeft? Volgens De Horecabond, de vakbond voor horecapersoneel, is het niet altijd transparant wat er met gegeven fooien gebeurt. Werkgevers mogen de fooi niet inhouden of verrekenen met bijvoorbeeld een kasverschil, maar daar dat komt wel voor

“In de horeca zijn er vaak twee personen verantwoordelijk voor de fooi, zeker als er contante fooien in omloop zijn.”Betaal je met de pin, dan wordt deze fooi apart afgeboekt en verdeeld onder het personeel. “Het geld wordt vaak via een verdeelsleutel onderling verdeeld” legt Sok uit. “Het aantal uren dat je hebt gewerkt, telt mee.

Die doen het meest ondergewaardeerde werk in de horeca, maar zijn wel heel belangrijk. Stel je voor dat je vieze borden of kopjes hebt (Horecameubilair horeca klassiek).”Goed dus om je te realiseren: vaak geef je niet alleen degene die je zo prettig heeft bediend een fooi. Al het personeel op de werkvloer deelt mee

De baas of eigenaar van het bedrijf deelt niet mee in de fooi, het is echt iets voor de werknemers.”Nog geen abonnement op de ? Via onderstaande button is het zo geregeld. Stel, je gaat uit eten en betaalt alleen het bedrag op de rekening. Ben je dan onbeleefd? Etiquette-expert Sok vindt van wel.

Horecameubilair Horeca Luxe



Je denkt: heb ik wat fout gedaan?” Toch zegt Sok ook: “Je mag er niet vanuit gaan dat iemand fooi geeft. Mensen betalen voor het product (Zitbanken op maat horeca lounge stijl).”Mocht je niet tevreden zijn na een restaurantbezoek en daardoor niet in de stemming zijn om een fooi te geven, vertel het dan, is Soks advies

Het personeel kan niet in iemands hoofd kijken.” Een fooi wordt vaak geassocieerd met horeca - Zitbanken op maat horeca kwaliteit. Maar ook in andere dienstverlenende beroepen is het best gebruikelijk om een extraatje te geven. “Je kunt de kapper ook een fooi geven”, zegt Sok. Ook als je denkt dat je al een flinke rekening hebt betaald voor het knippen

Het mag ook een euro zijn of twee euro, dat maakt niet uit. Het is een blijk van waardering. Ook de taxichauffeur kun je zo’n bedrag geven aan fooi. Of je laat in de hotelkamer wat op het nachtkastje achter voor het kamermeisje.” Van maaltijden tot pakketjes, steeds meer mensen laten uit gemak iets aan huis bezorgen.

Vindt Sok dat je een bezorger ook mag belonen met een fooi? “Als je tevreden bent, zou ik het zeker doen. Mijn motto is: wie goed doet, goed ontmoet. Als je iets geeft, zullen zij een volgende keer iets meer voor je doen (Horeca stoelen voor buiten).”Wel tekent ze hierbij aan: “Het is niet verplicht hè

Maar hoe leuk is het als je een pakketbezorger een briefje van vijf geeft… die gaat helemaal stralen. Je maakt iemands dag helemaal goed.” Wat Sok niet kan waarderen, zijn horecagelegenheden die zelf bij het afrekenen al een bedrag aan fooi hebben ingesteld. “Het consumentenprogramma Max Vakantieman had hier een item over.

Horecameubilair Horeca Lounge

In dit voorbeeld ging het om een koffiestandje op Schiphol dat standaard 15 procent fooi rekende aan klanten. Eigenlijk vind ik a priori om een fooi vragen heel fout. Volgens de normen en waarden hoort dat niet.”“Het zijn vaak ketens of grotere bedrijven die dit doen. Horecameubilair horeca stijl. Dat is dan op kantoor bedacht



Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe ermee om te gaan - Horeca stoelen horeca industrieel. Daarbij zijn sommige mensen recalcitrant en er zijn mensen die per ongeluk vergeten zich aan de regels te houden in de horeca

“Nederlanders hebben de grootste moeite met opgelegde regels, dat wordt toch al gauw als betuttelend ervaren”, vertelt Anne-Marie. “De regels op een gastvrije manier bewaken is een hele uitdaging. Of er een juiste manier is om iemand op zijn of haar gedrag aan te spreken? Ik zou het in ieder geval niet te persoonlijk maken en vooral inspelen op het sociale gevoel en de empathie van degene die je voor je hebt.

Bij een tweede waarschuwing: ‘Ik wil u er graag op wijzen wat de consequenties zijn voor ons, als bedrijf, maar ook voor u, als een overtreding wordt geconstateerd’. Op deze manier maak je het niet te persoonlijk en spreek je het verantwoordelijkheidsgevoel van de gast aan.” Maar wat als een hele groep zich niet aan de regels houdt, welke actie onderneem je dan? “Natuurlijk onderneem je actie in een dergelijk geval”, vervolgt Anne-Marie.

In lastige gevallen zou ik dat sowieso door de manager of eigenaar laten doen, want dat straalt meer gezag uit en je wilt een onervaren jongen of meisje niet voor het blok zetten (Horeca tafels horeca trendy). Wees ook in zo’n geval eerlijk en duidelijk: ‘Het zijn niet zozeer onze regels, maar ook wij kunnen er niet omheen’

Horeca Stoelen Horeca Sfeervol

Voor je het weet sta je te boek als een zaak waar alles maar mag en kan en waar de regels niet worden nageleefd. Dat is het laaste wat je wil…” Toch lijkt het er sterk op dat de regels steeds minder streng worden nageleefd door de Nederlandse bevolking, men is op zoek naar contact.

“Je wil toch dolgraag knuffelen met iemand die je lange tijd niet hebt gezien? En inmiddels is de tijd eindelijk aangebroken dat je elkaar weer ziet na die lange periode van isolatie. Horeca stoelen horeca leverancier. Natuurlijk, niemand geeft meer een hand, maar het ‘elleboogje’ is inmiddels aardig ingeburgerd. Een ‘namasté’, het bekende hindoeïstische gebaar waarbij de handpalmen elkaar raken met de vingers naar boven gericht, vergezeld van een korte of lange buiging, zal alleen werken in bepaalde horecazaken van hoog niveau met meer formaliteit

Handen schudden zal vermoedelijk wel terugkeren, maar misschien op een iets andere manier dan we gewend waren. De drie zoenen op de wang lijken hun beste tijd gehad te hebben en de ‘hug’ komt er misschien wel voor in de plaats. Studenten zijn al gewend aan de hug, of de ‘braza’, wat eigenlijk een hug is, maar dan steviger en warmer.



Probeer je gasten op een duidelijke maar unieke, wellicht humorvolle, manier te wijzen op de regels en benader de gast wat informeler - zonder amicaal te worden - als er meer afstand is en de tafel formeler dan gebruikelijk is gedekt - Horecameubilair horeca Scandinavisch. Zie het als compensatie, waardoor je je gast toch een warm en gastvrij gevoel geeft.” Twee keer per week het actuele en relevante hotelnieuws in je mailbox? Schrijf je hier in voor onze digitale nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Horeca Tafels Horeca Bar Design

Bij de werkgevers willen ze er maar weinig over kwijt, blijkt als we Koninklijke Horeca Nederland benaderen. 'Fooien gaan in principe buiten de werkgever om. Het zijn beloningen van derden, de gasten, aan de werknemer. Die wordt dan ook geacht fooien zelf via zijn belastingaangifte op te geven', klinkt het formeel.

U kent mij inmiddels en weet dat ik veel waarde hecht aan het bieden van gastvrijheid aan gasten en klanten - Horeca tafels horeca hotel design. Voor mij staat de gastbeleving centraal, in alle vormen van contact vanuit welke type bedrijf ook. In mijn presentaties over merkbelofte en gastvrij zijn die ik geef in het bedrijfsleven zijn mijn projecten voor restaurants en hotels mooie metaforen

Latest Posts

Horeca Barkrukken Outlet

Published Sep 13, 25
10 min read

Houten Horeca Tafels

Published Sep 13, 25
10 min read

Zitbanken Op Maat Outlet

Published Sep 13, 25
8 min read